English | Persian
  امروز: پنج شنبه ٨ فروردین ١٤٠٣  
وبلاگ  |  زندگینامه  |  پیشینه کاری   |  پروژه کیش   |  دیدگاهها   |  فعالیتهای فرهنگی اجتماعی   وب سایت   لینک ها
 
     آشنايي با آقاي علي هاشمي 89/01/28

آشنایی با آقای علی هاشمی

بیست سال از آشنایی من با این انسان فرهیخته می گذرد.اولین آشنایی ما در سازماندهی هیئت تحریریه  مجله مناطق آزاد اتفاق افتاد. در خود نمی بینم که بتوانم در یک یادداشت و  فرصتی کوتاه حتی گوشه کوچکی از خصلت های زیبای انسانی ایشان را برشمرم. هر چه زمان می گذرد ارادت من به آقای هاشمی افزون می شود. آقای هاشمی محور بسیاری از دوستیها و آشناییهاست . به جرات می توان گفت او همه فرهیختگان قدیمی و بویژه هنرمندان را یک به یک می شناسد و با آنها رفاقت می کند.در گردهمآیی دوستان تجربه و همت گران سنگی دارد. به برکت دوستی باایشان، بابسیاری از این انسانهای بزرگ آشنا شده ام.  به گرمی و صمیمیتش غبطه می خورم. او در گذشته دور معاون سازمان ملی پیشاهنگی بوده است. هرگاه با او مواجه می شوم یاد دوران نوجوانی و دبیرستان می افتم که پیش آهنگ بودم . بسیاری از روشهای نیکوی انسانی و اخلاقی و کار و تلاش را بی اغراق از آن دوران آموختم - دورانی که برایم یادآوریش هنوز زیبایی و نشاط بهمراه دارد.

کار و تلاش و هیجانهای سازندگی را از آن زمان آموختم و براستی چرا این دوران دیگر تکرار نشد! آقای هاشمی سمبل یک پیش آهنگ بزرگ اخلاقی و انسانی است که هنوز هم با اینکه دهه های بالای زندگی را سپری میکند در معاشرت به مثابه جوانی به دوستانش نشاط ُ امید و جوانی می بخشد.

من معتقدم او سرمایه بزرگی است که متاسفانه در 30 سال گذشته جوانان کشورمان از این نعمت بزرگ بی بهره ماندند و او در گوشه ای صرفاً به یاد گذشته رفاقتش  را با دوستانش توسعه داد. آقای علی هاشمی در سال 1378 مجری بزرگداشت اساتید بزرگ موسیقی ایران در جزیره کیش بود که با حضورهنرمندان بزرگی در این مراسم فراموش نشدنی خوش درخشید که تازه آشنایان به سلیقه ظریف  و توانمندیهای آقای هاشمی پی بردند.

امیدورام خداوند به ایشان تندرستی و طول عمر فراوان با عزت عطا فرماید و نسل جوان ما از خصلتهای لطیف این شخصیت عزیز و ارجمند بهره ببرند.       

 محمد رضا یزدان پناه ۲۸ فروردین ۱۳۸۹ تهران

 

عکس ها

هیات تحریریه مجله مناطق آزاد 1370





11مهر 1383





11مهر 1383 سازمان مناطق گردشگری





 
نظرها

   Tony ،   caIQhzwYiHXN91/07/20
The honesty of your posintg shines through



   یزدان پناه ،   تهران93/03/09
دیشب آقای رضوان دوست گرامیم اطلاع داد که آقای علی هاشمی به سوی پروردگارش پر کشید و آرام گرفت !در فکر بودم چه برای آقای هاشمی بنویسم که درخور او باشد تا اینکه ایمیل دوست گرانقدرم آقای میززایی را دریافت کردم که مشروح خبر و گفته های با ارزشی در مورد او در خود داشت که تصمیم گرفتم متن این ایمیل را به مطلبی که چند سال قبل در خصوص این مرد بزرگ و نازنین نوشته ام اضافه کنم که در ذیل خواهید خواند:

تشییع پیکر زنده‌یاد علی هاشمی
ادای احترام محمدرضا شجریان به یک دوست قدیمی
پیکر زنده‌یاد علی هاشمی،‌ پژوهشگر موسیقی صبح امروز - 9 خردادماه - از مقابل تالار وحدت با حضور چهره‌های سرشناس موسیقی به سمت قطعه هنرمندان بهشت زهرا(س) بدرقه شد.
آفتاب: استاد آواز ایران در سخنانی مطرح کرد: از همه شما عزیزان که برای احترام به این مرد بزرگ امروز به اینجا آمده‌اید تا او را بدرقه کنید، سپاسگزارم. بنده دوستی 50 ساله با علی داشتم. او همیشه حضور داشت و همواره در زندگی همه ما جاری بود.


محمدرضا شجریان ادامه داد: هر کاری و هر گرفتاری داشتیم، او با پیگیری‌هایش می‌فهمید، تماس می‌گرفت و به واسطه آدم‌های مختلف تلاش می‌کرد تا آن گرفتاری را رفع کند؛ او همه این کارها را بدون هیچ چشم داشتی انجام می‌داد. چشم داشت او نیز همین قدر بود که وقتی کاری را برای کسی انجام می‌داد به آن شخص می‌گفت فلانی تو هم اگر روزی کاری از دستت بر آمد و کاری پیش آمد برای دیگران انجام بده.


این هنرمند پیشکسوت با بیان اینکه هاشمی در نیکوکاری پیشقدم بود، افزود: همه می‌دانند ما تعریف بی‌خودی از علی هاشمی نمی‌کنیم. او برای سلامت دوستانش وقت می‌گذاشت؛ خودش ورزشکار بود و یادم می‌آید که روزهای پنجشنبه دوستان را دور هم جمع می کرد و به کوه می‌برد.


پس از این سخنان شجریان با نوای نی محمد موسوی دقایقی برای حاضران خواند.


**


محمد سریر نیز با حضور در این مراسم، علی هاشمی را مردی پاکدل و وارسته خواند و گفت:‌ علی هاشمی همه را از صمیم قلب دوست داشت. او یک دوست، پژوهشگر، نقاش، شاعر و یک انسان پاکدل، یکدل و پیشاهنگ بود. این انسان والا در سایه‌سار فرهنگ و هنر این سرزمین حضوری موثر داشت.


رییس هیئت‌مدیره خانه موسیقی ادامه داد:‌ حضور معنوی او باعث پشتیبانی و خلق آثار هنری ارزشمند شد و حمایت‌های او از اهالی فرهنگ و هنر بر کسی پوشیده نیست.


**


در بخش دیگری از این مراسم فرهاد فخرالدینی گفت:‌ سخن گفتن درباره کسی که همواره همنشین و همراه من بوده است، کار دشواری است. علی محور دوستان و هنرمندان و اندیشمندان بود و در تشکیل چنین جمع‌هایی تاثیرگزاری بسیاری داشت.


رهبر ارکستر ملی ایران اظهار کرد:‌ او همه هنرمندان را به بهانه‌های مختلف دور هم جمع می‌کرد؛ یادم می‌آید زمانی به کوه می‌رفتیم و سرود کوه می‌خواندیم و ترانه بهار را در کنار هم اجرا می‌کردیم.


او به زمانی اشاره کرد که فریدون مشیری در بستر بیماری بود و علی هاشمی پزشکان متخصص را کنار هم جمع می‌کرد و برای درمان مشیری مشاوره پزشکی می‌گرفت.


فخرالدینی افزود:‌ آنقدر که علی به فکر سلامتی من بود من به فکر خودم نبودم. او انسانی وارسته و فرهنگی بود که با رفتنش از این دنیا ما را عزادار کرد و امیدوارم روزی برسد که بتوانیم کتاب خاطرات او را در یک مراسمی باشکوه رونمایی کنیم.


***


معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز درباره این هنرمند درگذشته گفت: علی هاشمی دوستی مهربان، یار آشنا، پژوهشگر، شاعر، بزرگ، مهربان و همیشه دوست داشتنی بود که سعی داشت همیشه همه ما را دور خود جمع کند.


علی مرادخانی با اشاره به مهربانی‌های این هنرمند مرحوم ادامه داد: من امروز شهادت می‌دهم که جز خوبی از علی هاشمی چیزی ندیدم. او هرگز به کسی بدهکار نبود و شاید این ما هستیم که به لحاظ اخلاقی به او بدهکاریم.


***


شاهرخ نادری و پرویز کلانتری، از دیگر دوستان این هنرمند در این مراسم به سخنرانی پرداختند و او را دارای سجایای اخلاقی نیکو دانستند.


به گزارش ایسنا، مراسم یادبود این هنرمند دهم خردادماه از ساعت 16 تا 17:30 در مسجد جامع شهرک غرب برگزار می‌شود.
برچسب ها: محمدرضا شجریان ، ادای احترام ، دوست قدیمی



   مسعود ،   کیش93/06/25
بدین رواق زبرجدنوشته اندبه زر
که جزنکوئی اهل کرم نخواهدماند



   مسعود ،   کیش93/06/25
بدین رواق زبرجدنوشته اندبه زر
که جزنکوئی اهل کرم نخواهدماند
-=-=-=-=-=-=
رسید مژده که ایام غم نخواهد ماند
چنان نماند چنین نیز هم نخواهد ماند

من ار چه در نظر یار خاکسار شدم
رقیب نیز چنین محترم نخواهد ماند

چو پرده دار به شمشیر می‌زند همه را
کسی مقیم حریم حرم نخواهد ماند

چه جای شکر و شکایت ز نقش نیک و بد است
چو بر صحیفه هستی رقم نخواهد ماند

سرود مجلس جمشید گفته‌اند این بود
که جام باده بیاور که جم نخواهد ماند

غنیمتی شمر ای شمع وصل پروانه
که این معامله تا صبحدم نخواهد ماند

توانگرا دل درویش خود به دست آور
که مخزن زر و گنج درم نخواهد ماند

بدین رواق زبرجد نوشته‌اند به زر
که جز نکویی اهل کرم نخواهد ماند

ز مهربانی جانان طمع مبر حافظ
که نقش جور و نشان ستم نخواهد ماند




 
ثبت نظر
نام :  
شهر :  
ایمیل :    
   
کد امنیتی :
تایپ کد امنیتی :    
 
 
وبلاگ  |  زندگینامه  |  پیشینه کاری   |  پروژه کیش   |  دیدگاهها   |  فعالیتهای فرهنگی اجتماعی   وب سایت   لینک ها
© 2009 YazdanPanah.com       Hosted by CyberPersia.com